برنامه بازاریابی مؤثر
هر کسب و کاری به یک برنامه بازاریابی موثر نیاز دارد. بنا بر گفته روبرت توماس، استاد بازاریابی دانشگاه جرج تاون، مهمترین موضوع مرتبط به یک کسب و کار کوچک برای قرار دادن در برنامه بازاریابی خودشان، درک بسیار روشن از مشتریان و رقبای خودشان است.
برنامه بازاریابی
اگرچه یک برنامه بازاریابی میتواند رسمی یا غیررسمی باشد، حداقل این برنامه توصیف میکند که مشتریان شما چه کسانی هستند، آنها اطلاعات را از چه جایی بهدست میآورند و شما چگونه میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید. توماس بیان میکند توسعه یک برنامه بازاریابی چهار کار ویژه را نیاز دارد:
توسعه بینشی بسیار روشن و متمرکز نسبت به این مورد که چرا یک مشتری بالقوه از کسب و کار شما استفاده میکند. بهطور خاصتر، نیاز اصلیای که محصول و خدمات شما با آن مواجه میشود چیست؟ آیا (محصول یا خدمات شما) به مشتریان شما کمک میکند زندگی خود را راحتتر بگذرانند؟ آیا باعث بازدهی بیشتر در کار آنها میشود؟ آیا باعث میشود بهوسیله دوستان مورد تحسین و احترام قرار گیرند؟ پیشنهادهای شما باید بهگونهای طراحی شده باشد تا در مواجهه با مشتریان بهتر از رقبا عمل کند.
مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. در اغلب بازارها مشتریان بالقوه بیشماری وجود دارند، اما برای موفقیت سریعتر و بهتر، کسب و کارهای کوچک باید بازار را برای تعیین خصوصیات مشتریان هدف خودشان مطالعه کنند. مشتری هدف باید با جزییات کامل توصیف شده باشد. در انجام این کار، کسب و کار تصویری واضحتر از درآمدهای فروش مورد انتظار را ایجاد میکند.
همچنین رقبایی که میخواهند مشتریان هدف شما را داشته باشند شناسایی کنید. همیشه یک رقیب وجود دارد – هرگز با فرض وجود ندارد مرتکب اشتباه نشوید. کسب و کارهای کوچک بهندرت برای شناسایی عمیق رقبای خود وقت میگذارند؛ اما شما باید درک کنید رقبای شما چه کسانی هستند، مزیت رقابتی اصلی آنها چیست و چگونه آنها به پیشنهادهای شما واکنش نشان میدهند (کاهش قیمت، افزایش ارتباطات و غیره).
بیانیه جایگاهیابی برند خود برای مشتریان هدفتان را بنویسید. درنهایت، برند شما و آن چیزی که برای مشتریان نمادسازی شده قوییترین مزیت رقابتی شما خواهد بود. شما باید قادر به نوشتن یک جمله اعلانی ساده از اینکه چگونه با نیازهای مشتری مواجه خواهید شد و بر رقابت غلبه خواهید کرد باشید. درحالیکه این مراحل یک نقطه شروع خوبی هستند، شرکتها به کانالهای بازاریابی متعدد در برنامه های بازاریابی خود احتیاج دارند. برخی از این کانالهای پرطرفدار برای کسبوکارهای امروزی عبارتاند از:
گام اول
بازاریابی رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی به یک بخش اساسی از برنامه های بازاریابی کسب و کار تبدیل شدهاند. کسب و کارهایی که هنوز به فرصتهایی که فیسبوک ، توییتر ، گوگل پلاس ، لینکدین و دیگر شبکههای اجتماعی فراهم آوردهاند پی نبردهاند، در حال از دست دادن فرصتهای بزرگی هستند. اگرچه مفهوم بازاریابی رسانههای اجتماعی ممکن است برخی از صاحبان کسب و کارهای کوچک را دستپاچه کند، اما احتیاجی نیست این فرآیند یک چالش باشد، همینطور که خدمات و شرکتهای بیشتری در این زمینه روزبهروز ظاهر میشوند.
برت فارمیلو (Brett Farmiloe)، بنیانگذار شرکت بازاریابی اینترنتی Markitors، به شرکتها اینگونه توصیه میکند که برای دانستن درباره مشتریان خود، فعالیت در رسانههای اجتماعی را آغاز کنید.
فارمیلو به Business News Daily اینچنین گفته است: تشخیص دهید که مشتریان شما زمان خود را در چه جاهایی صرف میکنند و فروشگاهی در آن پلتفرمها ایجاد کنید. یک استراتژی محتوایی را که میتواند بهصورت داخلی اجرا شود، توسعه دهید و سپس استراتژی خود را بهوسیله محتوای علامتگذاری شده با برند خود به روی پلتفرمهای انتخابشده ارسال نمایید.
مطلب مرتبط : ۷ بهترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار
گام دوم
بازاریابی ایمیلی
اگرچه ممکن است بازاریابی ایمیلی همانند بازاریابی شبکه اجتماعی یک مفهوم جدید نباشد، اما این نوع بازاریابی انتخابی محبوب و مؤثر برای صاحبان بسیاری از کسب و کارهای کوچک است. شرکتها میتوانند تکنیکهای بازاریابی ایمیلی را بهوسیله روشهای مختلفی ازجمله ارسال خبرنامه و کمپینهای تبلیغاتی به اجرا درآورند. شرکتهایی نظیر MailChimp و Constant Contact مدیریت کردن کمپین ایمیلی را آسان کردهاند. فارمیلو متذکر شده است که شرکتها میتوانند تلاشهای بازاریابی ایمیلی را بهوسیله بخشبندی بازارشان تنظیم کنند.
فارمیلو اینچنین گفته است: «تمامی مشترکان نمیخواهند که یک جریان مشابه را دریافت کنند». بازاریابهای هوشمند ایمیلی در ابتدا وقت را برای تقسیمبندی مشترکان میگذارند و سپس آنها این تقسیمبندی را بر اساس فعالیت مشترکان ادامه میدهند. بهواسطه تقسیمبندی بازار، شرکتها میزان لغو اشتراک را کاهش میدهند، نرخ بازدید ایمیل های ارسالشده را افزایش میدهند و از همه مهمتر میزان اقدامات انجامشده بهواسطه ایمیل ارسالشده را زیاد افزون میکنند.
مطلب مرتبط : ۳ اصل اساسی موفقیت در بازاریابی ایمیلی
گام سوم
بازاریابی از طریق تلفن همراه
محبوبیت گوشیهای هوشمند و تبلتها به تغییر روش هدفگیری مشتریان توسط شرکتها کمک کرده است. درنتیجه، شرکتها به دنبال پیادهسازی استراتژیهایی هستند که به مشتریان بر روی دستگاههای الکترونیکی خودشان دسترسی پیدا کنند. بااینحال بازاریابی از طریق تلفن همراه نباید بهصورت یک توسعه انحصاری از بازاریابی پست الکترونیک یا آنلاین در نظر گرفته شود.
فارمیلو اینچنین گفته است: «بازاریابی تلفن همراه قطعکننده است». این قطعکنندگی به خاطر آن است که بازاریابها به مشتریان این قدرت را میدهند که چگونگی و زمان دریافت کردن اطلاعات بازاریابی را تعیین کنند. دلیل آنکه بسیاری از برنامههای کاربردی با گزینه روشن و خاموش کردن دریافت اعلانها همراه است این موضوع است.
برای بهینهسازی بازاریابی از طریق تلفن همراه، بهدقت چگونگی و زمان دسترسی به موبایل مشتریان خود را در نظر داشته باشید. به این موضوع که آنها چه زمانی و به چه دلیلی از موبایل خود استفاده میکنند حساس باشید و به آنها اطلاعاتی که مربوط به وضعیت آنهاست پیشنهاد دهید.
گامهای بعدی
بهمحض آنکه استراتژیها برای هر کانال شناسایی شد، شما نیاز دارید که استراتژی منحصر به خود را کشف کنید. چه مقدار میخواهید برای هر کانال هزینه کنید؟ انتظار دارید چه نتایجی را ببینید؟ نیاز دارید چه کارهایی را برای هر گام از فرآیند خود انجام دهید؟ ایجاد یک فهرست از اعتبارات، اهداف و اقدامات به همراه اختصاص کارکنان مناسب برای هر مورد میتواند کمک کند که برنامه بازاریابی شما واقعیتر باشد.
همچنین مهم است که از پیش تصمیم بگیرید که شما چگونه موفقیت را اندازهگیری خواهید کرد. آیا امیدوار هستید افزایش فروش یا آمدوشد را شاهد باشید و یا تماس مشتریان جدید را؟ برای هر کانال یک نقطه عطف ششماهه تعیین کنید و نتایج را در برابر تلاشها و انتظارات قبلی خود مورد مقایسه قرار دهید. اگر یک کانال دارای عملکرد ضعیفی است، عواقب صرفنظر کردن از آن و یا اضافه کردن منابع بیشتر را موردبررسی قرار دهید. درخواست از مشتریان خود برای کامل کردن یک نظرسنجی بهوسیله ایمیل در مورد عاداتشان در رسانههای اجتماعی درازای یک کوپن یا تخفیف، میتواند به آگاهی شما از روابط بین جمعیت مشتریان و تلاشهای بازاریابی شما کمک کند.
سایت کسب و کار بازده
برنامه بازاریابی